Självklart har världens kanske mest spektakulära järnvägssträcka sin egen, personliga historia. Ett besök på Flåms Järnvägsmuseum kan stilla nyfikenheten lite. Museet berättar nämligen den spännande historian om byggandet av den 20 km långa järnvägssträckan, med sina 20 tunnlar och stigning av 870 meter, byggd i mitten av 1900-talet.
Utan moderna hjälpmedel som man har idag, så var det ett enormt projekt. Här var det tal om hårt fysiskt arbete, där man sprängde sig igenom de utmanande klippsidorna i Flåmdalen och lade rälsen på plats i tunnlarna - det är helt enkelt ett fantastiskt ingenjörsarbete. Det är faktiskt en så utmanande sträcka att det krävs två stycken lok för att kunna bromsa tåget på turen ned mot Flåm.
År 1980 bestämde det Norske Stortinget att Flåmsbanan skulle kunna hantera 22.000 passagerare om året, men idag är det många fler som reser på Flåmsbanan, som sträcker sig mellan Flåm och Myrdal.
Det är gratis inträde på Flåms Järnvägsmuseum, som naturligtvis är huserat i stadens gamla stationshus.
© Copyright. Materialet får ej användas utan skriftlig tillåtelse.